10. ΤΟ ΜΥΡΜΗΓΚΙ ΚΑΙ Η ΒΑΡΚΑ

 

Τίτλος Μαθήματος: Γιατί το μυργμήγκι δε μπόρεσε να ταξιδέψει με τη βάρκα που έφτιαξε;

Επιδιώξεις:

  •   Εμπειρία: Κάποια αντικείμενα βυθίζονται και κάποια επιπλέουν στο νερό.
  •  Δεξιότητες: Πρόβλεψη, Ταξινόμηση, Επικοινωνία

Στόχοι:

  • Να κάνουν προβλέψεις σχετικά με το ποια αντικείμενα βυθίζονται και ποια επιπλέουν.
  • Να ταξινομούν αντικείμενα που βυθίζονται ή επιπλέουν στο νερό και να δηλώνουν το κριτήριο που χρησιμοποίησαν

Δραστηριότητες:

  1. Αρχική Αξιολόγηση: Η νηπιαγωγός βρίσκεται κοντά στο υδροδοχείο με ομάδα παιδιών. Εκεί έχει τοποθετήσει αντικείμενα από διάφορα υλικά που επιπλέουν στο νερό (φτερό, πολυστερίνη, φελλό…) και άλλα υλικά που βυθίζονται (βελόνα, πέτρα…). Ζητά από τα παιδιά να προβλέψουν τι θα γίνει αν βάλουν τα αντικείμενα στο υδροδοχείο
  2. Αφόρμηση (κουκλοθέατρο): Ένα μυρμήγκι ζηλεύει που βλέπει τα πλοία να ταξιδεύουν και θέλει και αυτό να ταξιδέψει. Νιώθει ευτυχισμένο όταν ανακαλύπτει πως η βροχή έχει σχηματίσει λιμνούλες στην αυλή. Έτσι, αποφασίζει να ταξιδέψει με το δικό του τρόπο. Διαλέξει μια όμορφη πέτρα, αλλά όταν τη βάζει στο νερό, βουλιάζει. Το ίδιο συμβαίνει όταν βάζει στο νερό ένα κομμάτι σίδερο, ένα χαλίκι και ένα φασόλι. Προβληματίζεται και δεν μπορεί να καταλάβει τι συμβαίνει. Γίνεται συζήτηση σε σχέση με το γιατί δεν κατάφερε το μυρμήγκι να ταξιδέψει.  Η νηπιαγωγός ζητά από τα παιδιά να βοηθήσουν το μυρμήγκι, αναφέροντας αντικείμενα που βυθίζονται ή επιπλέουν.  Παρουσιάζει στα παιδιά μια σειρά από αντικείμενα και τα προκαλεί να προβλέψουν τι θα γίνει αν τοποθετηθούν στο νερό.  Γίνεται καταγραφή των προβλέψεων. (Παράρτημα Πίνακας)Ερώτηση: Τι πρέπει να κάνουμε για να βεβαιωθούμε ποια αντικείμενα επιπλέουν πριν τα αναφέρουμε στο μυρμήγκι.  Αποφασίζεται να δοκιμάσουν ποια από αυτά τα αντικείμενα βυθίζονται ή επιπλέουν.
  3. Εργασία στις ομάδες: Η νηπιαγωγός ζητά την ίδια συλλογή με αντικείμενα στις ομάδες των παιδιών.  Στο τραπέζι υπάρχει μια μεγάλη, κατά προτίμηση, διαφανής λεκάνη με νερό και δύο δίσκοι.  Ζητά από τα παιδιά να πειραματιστούν και να ταξινομήσουν τα αντικείμενα στους δύο δίσκους, ανάλογα με το αν επιπλέουν ή βυθίζονται.
  4. Εργασία στον κύκλο με όλα τα παιδιά: Τα παιδιά ανακοινώνουν πως εργάστηκαν για να καταλήξουν στην ταξινόμηση τους.  Επαληθεύουν ή απορρίπτουν την πρόβλεψή τους και συμπληρώνουν την τελευταία στήλη.
  5. Τελική Αξιολόγηση: (α) Η νηπιαγωγός λέεο στα παιδιά «Ένα πουλάκι είδε ένα σαλιγκάρι στεναχωρημένο, γιατί δεν έβρισκε έναν τρόπο να ταξιδέψει στη λιμνούλα. Βρήκε, λοιπόν, μερικά αντικείμενα για να του τα χαρίσει και να μπορέσει να ταξιδέψει.  θέλω να πείτε στο πουλάκι αν τα αντικείμενα που διάλεξε, θα βοηθήσουν το σαλιγκάρι να ταξιδέψει».Η νηπιαγωγός δείχνει εικόνες με το πουλάκι να κρατά στο στόμα του διάφορα πραγματικά αντικείμενα (μαργαρίτα, πέτρα, καρύδι, σίδηρο, ξύλο). Τα παιδιά λένε ποια αντικείμενα μπορεί να χρησιμοποιήσει το σαλιγκάρι, για να ταξιδέψει στη λιμνούλα και δικαιολογούν την απάντησή τους.  Όπου κρίνεται αναγκαίο, επιβεβαιώνεται η απάντηση των παιδιών, με πείραμα. (Β) Αγώνας δρόμου στο νερό: Τα παιδιά προτρέπονται να βρουν ένα αντικείμενο που επιπλέει στο νερό για να το χρησιμοποιήσουν ως βάρκα.

        Μπορείς να μετακινήσεις τη βάρκα σου στο νερό, χωρίς να την αγγίξεις; Με ποιούς τρόπους; Τα παιδιά εισηγούνται και δοκιμάζουν διάφορους τρόπους όπως φύσημα (με στόμα, καλαμάκι, ζούλισμα άδειου πλαστικού μπουκαλιού), κίνηση νερού (με χέρι, νεροπίστολο, ζούλισμα πλαστικού μπουκαλιού γεμάτου με νερό). Αφού δοκιμάσουν διάφορους τρόπους για τη μετακίνηση της «βάρκας», οργανώνεται το παιχνίδι «αγώνας  δρόμου στο νερό».  Ποιός θα καταφέρει να μετακινήσει τη βάρκα του στην αντίπερα όχθη  του υδροδοχείου, χρησιμοποιώντας ένα καλαμάκι και χωρίς να την αγγίξει με το χέρι; Λαμβάνονται υπόψη η αφετηρία, ο κοινός χρόνος εκκίνησης, η βάρκα.  Στο τέλος, ζητούμε από τα παιδιά να μας εξηγήσουν πως επέλεξαν τη «βάρκα» τους, τον τρόπο με τον οποίο δούλεψαν και γιατί κέρδισαν ή έχασαν.

  6. Επέκταση: (Α) Παραμύθι «Ο μύρμηγκας και το περιστέρι» (Β) Τα παιδιά μπορούν να διατυπώσουν υποθέσεις για να εξηγήσουν γιατί κάποια αντικείμενα βυθίζονται και κάποια επιπλέουν.  Ακολούθως, μπορούν να σχεδιάσουν πειράματα για να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν τις υποθέσεις τους (π.χ. τα μεγάλα αντικείμενα βυθίζονται, τα ελαφρά αντικείμενα επιπλέουν). (Γ) Τα παιδιά δημιουργούν το δικό τους παραμύθι με συγκεκριμένα δεδομένα π.χ. Το μυρμήγκι θέλει να ταξιδέψει. Έχει στη διάθεσή του μερικές βαρκούλες. Πως θα διαλέξει την καταλληλότερη;

Πηγή: Κ,Π. Κωνσταντίνου, Γ. Φερωνύμου, Ε. Κυριακίδου, Χρ, Νικολάου. Οι Φυσικές Επιστήμες στο Νηπιαγωγείο: Βοήθημα για τη Νηπιαγωγό. Εκδόσεις Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου, Λευκωσία 2004.

Παράρτημα Πίνακα

Θα βυθιστεί Θα επιπλεύσει Τι συμβαίνει τελικά;
Κουκουνάρι      
Πέτρα      
Κλαδί      
κτλ

Σχολιάστε